Ochtend lesgeven - Blog 7

Gepubliceerd op 2 april 2019 om 14:22

Laatste dagje stage voor de meivakantie. Dit omdat volgende week de stagiaires op ''Kempenkind'' tour gaan. Deze tour is een leuk initiatief van de Kempenkind scholen om de stagiaires zich te laten inspireren voor een komende stageplek. Je mocht je voorkeur uitspreken voor 3 scholen om langs te gaan. Ik ga die ochtend naar een speciale basisschool en 2 reguliere basisscholen. Natuurlijk kijk ik hier erg naar uit!

 

Maar goed.. ik ga even iets vertellen over mijn geslaagde stagedag. Vandaag mocht ik tot de fruitpauze voor de klas staan. Op de planning stond intro, de dag doorspreken, een spelling en een rekenles. Mijn lesvoorbereidingen waren uitgeprint en op stage zette ik de planning op het digibord. Vandaag was vooral mijn doel dat ik ging differentiëren tussen de niveaus van de leerlingen, dit wilde ik gaan doen door verschillende instructies te geven en leerlingen ander werk te laten maken. 

 

Ik startte de dag met een intro. Leerlingen moesten 15 minuten in stilte zelfstandig gaan lezen. Ik vond dit erg prettig, want leerlingen gingen meteen stil lezen. Ik vertelde dat ik daarna de dag met de leerlingen ging doorspreken, ook wilde ik de leerlingen nog kort iets over het weekend laten vertellen, dit omdat het stil lezen goed ging. Dit vonden ze erg leuk, omdat ze dat bij mij namelijk nooit echt doen.  

 

Daarna begon ik met de spellingsles. Ik vertelde de bedoeling van de instructie en het zelfstandig werken en wat ik van de leerlingen verwachtte. Ook begon ik meteen met differentiëren. De 3 sterren kinderen moesten van mij eerst de instructie volgen, daarna mochten zij zelfstandig gaan werken in het werkboek. De 1 en 2 sterren kinderen moesten de instructie volgen en meedoen aan het dictee. Tijdens de instructie merkte dat het doel al snel behaald was, dus de 3 sterren kinderen konden al snel aan de slag. Mijn verwachtingen sprak ik uit naar de kinderen, door hun stil te laten werken wanneer ik het dictee hield met de overige leerlingen. Dit liep erg goed! Na het dictee konden de andere leerlingen ook aan de slag. Ik sprak weer mijn verwachtingen uit over het zelfstandig werken en ik liet de klaaropdracht op het bord zien. De eerste 10 minuten eiste ik helemaal stilte, en daar hielden ze zich ook aan! Dus voor mij een geslaagde les wat betreft mijn persoonlijke leerdoelen.

 

Na spelling kwam mijn rekenles. Ik gaf de leerlingen even tijd om de spullen van spelling op te ruimen. Tussendoor kon ik dus alvast rekenen klaar zetten. Bij rekenen wilde ik mij ook focussen op differentiëren en leerlingen de verantwoordelijkheid geven om mee te doen aan een extra instructie. Mijn instructie ging over het vermenigvuldigen van breuken, leerlingen kregen een houvast om te zien hoe je dat uitrekent. Ik merkte hier bij vrij snel dat leerlingen het doel al begrepen, dus ik gaf hun de keuze om mee te doen met de extra instructie. Ook liet ik weer op het digibord zien wat de leerlingen mochten gaan maken per niveau (1,2 of 3 sterren). Ik ging met een aantal zwakkere rekenaars aan een groepje zitten om de extra instructie te geven, ik eiste bij de leerlingen die zelfstandig gaan werken complete stilte. Dit werkte heel goed, want na de 10 minuten stilte mochten ze zachtjes overleggen met elkaar. 

 

Ik was zeer tevreden over mijn 2 lessen, ook vond ik het fijn hoe de leerlingen hadden gewerkt. Dus voor de fruitpauze mochten de leerlingen nog kort een gezamenlijk spel spelen met daarbij geëvalueerd dat ik zeer tevreden was hoe de leerlingen zelfstandig hadden gewerkt. 

 

Na schooltijd had ik nog even gereflecteerd met mijn stagebegeleider. Hier kwam uit dat ik het rustig en duidelijk had gehouden tijdens mijn lessen. Ook kwam eruit dat ik veel complimenten had gegeven, want belonen bij gewenst gedrag stimuleert anderen ook. Ook het differentiëren had een goede verdeling, maar het overleggen bij rekenen was na de eerste 10 minuten wat rumoeriger, maar het ging wel over rekenen, dit omdat het een lastig onderwerp was. 

 

Dit vond ik een heel fijn gesprek om te voeren. Dus kom maar op met LA4, dagdeel lesgeven ik ben er klaar voor!!

 

Hierbij ook een feedbackvraag voor alle lezers:

In hoeverre heb ik bij deze blog uit mijn ervaringen gesproken?

 

 

Liefs,

Demi

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Dewy Weiss
6 jaar geleden

In je blog kan ik duidelijk zien hoe je het voor de klas staan ervaart. Bij alle lessen spreek je vanuit wat de leerlingen deden/ervaarden, maar ook over hoe het voor jou voelde. Het is leuk dat je de leerlingen nog een spel laat doen als beloning. Ik herken dit bij mezelf terug, dit doe ik namelijk ook regelmatig. Bij spelling had ik graag nog wat meer over de inhoud van je les gelezen. Verder heb je een fijne schrijfstijl om te lezen en het ziet er goed uit!

Groetjes, Dewy

Elke Smits
6 jaar geleden

Hallo Demi,

Je schrijft heel duidelijk en je gebruikt vaktaal. Je legt uit hoe jij handelt en wat jou doelen zijn.

In jou blog schrijf je inderdaad over jou ervaringen. Toch zou ik wat meer uitleg willen hebben bij bepaalde zinnen.Bijvoorbeeld: je benoemt heel mooi dat jij merkte dat de leerlingen het lesdoel hadden behaald. Maar waar merkte je dat dan aan? Dat zou ik graag teruglezen in jou blog.

Groetjes Elke

Maak jouw eigen website met JouwWeb