Week 6 van mijn stageperiode in groep 8! Op de planning stond vandaag: spelling en geschiedenisles geven, maar ook een intervisie tijdens de vierde stagebijeenkomst. Druk, maar leerzaam!

Ik mocht de dag starten met een inloop. De inloop houdt in dat leerlingen kort 10 minuten iets zelfstandig moeten doen. Ik koos ervoor dat de leerlingen in die 10 minuten stil gingen lezen. Daarna vertelde ik de planning van de dag en vertelde daarbij dat ik tussendoor kort even weg ben voor een stagebijeenkomst.
Daarna begon ik met de les spelling, die ik ook ging gebruiken voor mijn portfolio. Bij spelling ging ik met de leerlingen de categorieën herhalen door middel van een dictee. Daarna zette ik verschillende zinnen op het bord en mochten zij die gaan ontleden, dit omdat dat nog erg lastig was in de toets.
Tijdens de stagebijeenkomst kregen we intervisie. Hier moest je een casus voorbereiden waar je nog tegenaan liep in je groep. Mijn casus was: omgaan met onverwachte situaties. Dit omdat dat nog een groot doel is voor mij. Mijn casus werd helaas niet gekozen voor de intervisie, maar een andere casus. De casus: tegenspreken werd gekozen. Deze casus heeft ook wel betrekking tot mijn leerdoel, dus kan daar altijd nog oplossingen uithalen. Nadat de casus duidelijk was, mochten we vragen stellen en daarbij oplossingen bedenken. Hierover gingen we gesprek waarom dat een goede oplossing is en wanneer je dat kan gebruiken. Heel fijn dus om te gebruiken voor mijn kritische handelingen.
In de middag stond er nog een geschiedenisles op het programma. Hier mochten ze aan de slag met de presentaties van de vorige les.
Na schooltijd ben ik met mijn stagebegeleider nog in gesprek gegaan over de intervisie. Heel fijn ook om te horen wat ik daaruit heb geleerd, en hoe hij dat toepast in de praktijk.
Mijn feedback vraag:
In hoeverre zie je mijn ontwikkeling over de kritische handeling: Bespreken van opbrengsten en kwaliteit van leeractiviteiten met collega’s?
Liefs,
Demi
Reactie plaatsen
Reacties