Na een korte week vakantie stond de stageweek voor de deur. Wat had ik er veel zin in! Met goede moed in mijn schoenen was ik er helemaal klaar voor. Lessen voorbereid, lesvoorbereiding uitgeprint en op naar stage! Mijn doel was deze week om mijn lessen te geven voor mijn portfolio (rekenen, taal, KO en OJW) coöperatieve werkvormen in te zetten. Hieronder heb ik kort per dag beschreven wat ik heb gedaan, maar natuurlijk ook waar ik trots op ben en wat ik heb geleerd. Met daarbij als hoogtepunt op vrijdag: hele dag lesgeven!

Maandag/dinsdag:
Zeer ''rustige'' dagen. Op maandag startte ik de week met een weekendgesprek. Ik merkte dat leerlingen graag daarover wilde vertellen tegen mij, omdat zij mij normaal niet zien op maandag. Ook stond geschiedenis op de planning, en ik wilde een klimaatschaal uitvoeren met mijn groep. De klimaatschaal is een hulpmiddel om de beleving van leerlingen en leerkrachten van het pedagogisch klimaat in een klas te meten en zo eventueel je onderwijs op aan te passen. Daarbij kon ik zien wat voor score de relaties hadden in de klas, maar ook de sfeer. Hier kwamen zeer positieve uitslagen uit. In de middag had ik mijn eerste geschiedenisles. Dit vond ik best spannend, want ik ging voor de eerste keer met de methode Staal aan de slag. Gelukkig was het thema: Jagers en verzamelaars en daar kon ik veel over vertellen. Ik merkte dat het doel bij de instructie behaald was en ik liet de leerlingen samen een opdracht maken over het domesticeren van dieren. Dit vond ik wat rumoeriger gaan, omdat ik zelf niet wist hoe ik dat het beste kon organiseren. Samen met mijn stagebegeleider had ik na die les afgesproken dat ik zijn geschiedenisles een keer ging observeren.
Op dinsdag stond mijn les stellen op het programma. Bij deze les mocht de leerlingen een zelfbedachte ''skin'' omschrijven. Daarbij stelde ik vragen zoals: Hoe ziet het karakter eruit? Wat is een goede omschrijving? En kan iemand jouw skin nu tekenen? Leerlingen kregen eerst een schema waarbij ze sleutelwoorden moesten gebruiken wat bij hun ''skin'' hoort. Daarna konden ze aan de slag met hun omschrijving. Ik vertelde daarbij dat die omschrijving heel duidelijk moest zijn, omdat bij de volgende les iemand anders jouw skin gaat tekenen met die omschrijving. Leerlingen gingen enthousiast aan de slag. En ik reageerde consequent wanneer iemand van zijn plek afging. Ook was mijn stagebegeleider heel tevreden over de les, hij vertelde dat ik het doel zeker had behaald en dat de opdracht rustig verliep.

Woensdag/ donderdag:
Op woensdag en donderdag heb ik ook nog lessen gegeven om mijn portfolio aan te vullen. Aardrijkskunde en muziek stonden op de planning. Bij aardrijkskunde had ik ook de methode Staal gebruikt. Hier gingen de leerlingen aan de slag met natuurrampen in Amerika. Ze moesten samen met een groepje onderzoeken wat die natuurramp inhoudt, waar die voorkomt in Amerika en hoe je je daar tegen kan beschermen. Dit liep heel goed, tijdens het zelfstandig werken gingen ze dat onderzoeken en maakten ze daar een korte presentatie van. Hierbij was de coöperatieve werkvorm het grootste doel.
Bij muziek kregen de leerlingen een lied aangeboden over de supermarkt. Hierbij heb ik de ''weggeefmethode'' gebruikt. Hierbij wordt een lied op een leuke wijze aangeleerd. Eerst zingen ze het lied een keer mee. Daarna moeten ze de tekst afmaken of krijgen ze plaatjes. Zo leren ze een liedje uit hun hoofd. Daarbij heb ik ook gewerkt met ritmestenen. Leerlingen moesten verschillende ingrediënten van de supermarkt klappen. De leerlingen deden erg goed mee, en waren enthousiast, dus wat mij betreft een geslaagde les.

Vrijdag:
Laatste dag van mij stageweek en dat betekende hele dag lesgeven! Ik startte de dag met de planning op het bord te schrijven. In de ochtend kregen ze taal en rekenen van mij, totdat de gym begon. En in de middag mocht ik een kunstles geven. Een leuk oefenmoment voor kwartaal 4, want dan moet ik een dagdeel lesgeven en organiseren.
Als eerst kregen de leerlingen een taalles van mij. Hier was mijn doel om vooral consequent te reageren op het zelfstandig werken. Tijdens de taalles mochten ze hun ''skin'' afmaken, dit was als vervolg op de les stellen. Bij de 2e les stellen moesten ze hun omschrijving wisselen met iemand anders. Iemand anders ging dus hun zelfbedachte skin tekenen. Zo konden zien of hun beschrijving goed was, of ze toch een ander beeld hadden over hun ''skin''. Ik gaf de leerlingen nog 10 minuten om hun beschrijving af te maken, en daarna mochten ze gaan tekenen. Dit liep heel rustig en leerlingen waren echt gefocust op de opdracht. Natuurlijk waren ze erg enthousiast over de opdracht, want tekenen bij een taalles?! Dus ik denk dat mijn doel hier zeker was behaald.
Na taal kwam de rekenles. Hier was mijn doel vooral om te differentiëren tussen de niveaus van de leerlingen en coöperatieve werkvormen inzetten. Ik startte mijn les met flitsen. Ik had daarbij zelfgemaakte flitskaarten gemaakt om het metriek stelsel te automatiseren. Ze moesten de maten omzetten in andere maten. Ik liet iedereen aan de beurt komen, zodat ik kon zien hoe ver het was geautomatiseerd. Daarna vertelde ik dat de *** leerlingen zelfstandig aan de opdrachten mochten werken over maten omzetten (differentiëren). De * en ** leerlingen kregen nog verdere instructie over het omzetten van maten, en ik herhaalde met hun de omtrek, oppervlakte en inhoud van een voorwerp. Daarbij gebruikte ik voorbeeldopgave op Snappet. Toen ik dacht dat het doel van de les was behaald, liet ik de overige leerlingen ook zelfstandig werken. Ik zette de klaaropdracht op het bord, zodat het rustig verliep.
In de middag was mijn kunstles ''het fantasiedier''. Als voorbereiding had ik spullen klaargezet en de dierenhoofden uitgeprint. Ik was er helemaal klaar voor! Ik had ook een powerpoint gemaakt als instructie om de opdracht te verduidelijken en om leerlingen inspiratie op te laten doen. Ik vertelde tegen de leerlingen dat ik een hele leuke opdracht op school had gehad over een ''fantasievis''. Daarbij vertelde ik dat hun bijna hetzelfde gingen doen, maar dan met verschillende dieren. Met een tijdschrift blad mochten de leerlingen een lijf van een gekozen dier maken. Hier kwamen hele leuke creaties uit. Na de les had ik nog geëvalueerd over deze les. Leerlingen waren erg enthousiast en ze vertelden dat het een leuke opdracht was voor ook niet-creatieve leerlingen.
Dit waren de leuke en leerzame ervaringen van mijn stageweek. Ik heb hard gewerkt aan mijn doelen en heb weer een grotere band opgebouwd met groep 8. Ook heb ik aan mijn portfolio gewerkt en al mijn lessen uitgevoerd. Ben benieuwd wat jullie lezers ervan vinden. Hieronder kan je reageren en feedback geven over mijn feedbackvraag.
Mijn feedbackvraag:
In hoeverre ben ik ingegaan op mijn doelen en daarover gereflecteerd?
Liefs,
Demi
Hieronder de resultaten van de kunstles: ''het fantasiedier''.


Reactie plaatsen
Reacties
hi Demi,
Wat een mooie post is dit! Je beschrijft kort maar heel duidelijk wat je hebt gedaan in de stageweek en hoe je het hebt ervaren. Heel goed! Bij iedere dag benoem je dat je het doel dat je hebt gesteld behaald hebt. Ik zou het fijn vinden als je in de tekst nog een keer terug laat komen wat het doel was. Nu staat het namelijk alleen in je inleiding. Ik heb verder weinig aan te merken op je blog post.
En super dat je een hele dag les hebt gegeven! Mooie ervaring voor je CE1! Ga zo door.
Liefs, Dewy