Mijn laatste blog voor kwartaal 3. Dit omdat volgende week er een toetsweek plaatsvindt en daarna het alweer meivakantie is. Vandaag was niet een gewone stagedag, maar zoals ik in mijn vorige blog al beschreef, was vandaag ''Kempenkind on tour''. Een leuk initiatief van de onderwijsstichting om stagiaires te laten rondsnuffelen langs verschillende scholen voor een komende stage en/of werkplek. Vandaag ga ik daar iets over vertellen!

Met mijn auto ging ik richting de eerste school. Ik startte bij: SO/VSO de Groote Aard in Eersel. Dit is een school voor kinderen met een speciale onderwijsvraag. Ze zijn verdeeld over een SO (speciaal onderwijs) en een VSO (voortgezet speciaal onderwijs). Super interessant wat mij betreft! Zelf heb ik al wel ervaring met een SBO-school (speciaal basisonderwijs), dus ik had al een beetje een idee wat mij te verwachten stond. Maar toch is een SO-school weer anders dan een SBO-school. Scholen voor speciaal onderwijs zijn er voor leerlingen die lichamelijk, zintuiglijk of verstandelijk gehandicapt zijn en voor leerlingen die psychische problemen of gedragsproblemen hebben. Voor deze leerlingen zijn er scholen die verdeeld in vier clusters. Het speciaal basisonderwijs biedt onderwijs aan leerlingen die zich op het regulier onderwijs niet optimaal ontwikkelen. Het betreft hier lichtere problematiek dan de problematiek waar leerlingen op het speciaal onderwijs mee te maken hebben.
Ik werd welkom geheten door een docent en een leerling met autisme. De leerling vertelde wat voor leerlingen op zijn school zitten en welke groepen er zijn. Daarna kreeg ik een rondleiding door de school. De Groote Aard is verdeeld over 6 groepen. 3 groepen in het SO en 3 groepen in het VSO. Deze groepen zijn verdeeld over leeftijd en het niveau van de leerlingen. Ik vond dit een hele warme school met verschillende soorten onderwijsvragen.
School nummer 2 was: de Torelaar in Reusel. Een kleine basisschool met ongeveer 160 leerlingen. Ik kreeg een rondleiding van de directrice van de basisschool. Het viel mij vooral op dat in de onderbouw er enkele groepen waren en in de bovenbouw combigroepen, dit ook omdat er in de bovenbouw minder leerlingen zaten. Ik vond het ook bijzonder dat de school bezig was met ''IPC'' (International Primary Curriculum). Bij IPC worden alle vakken (o.a. wereldoriëntatie en culturele vakken) behalve taal en rekenen geïntegreerd aangeboden. Heel interessant dus!
En de laatste school was: de Sintjansschool in Casteren. Een brede school met weinig leerlingen. Een brede school houdt in dat je in één gebouw ruimte hebt voor bijvoorbeeld een peuterprogramma, basisschool, een tussenschoolse opvang (TSO), buitenschoolse opvang (BSO) en gemeenschapshuis. De Sintjansschool werkt met heterogene leeftijdsgroepen. Dat betekent dat er in één groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen kunnen door deze organisatievorm veel van en met elkaar leren. Omdat er op deze school rond de 100 leerlingen zetten krijgen de leerlingen veel persoonlijke aandacht. Iedereen in het gebouw kent elkaar. Ik vind dat heel belangrijk aan een school!
Wat een fijne basisscholen had ik vandaag bezocht. Overal werd ik hartelijk ontvangen door personeel. Ik zag veel overeenkomsten tussen de visies van de scholen, maar ook wat verschillen qua onderwijsaanbod. Graag zou ik mijn ervaring willen vergroten door bij één van deze scholen stage te komen lopen.
Mijn feedback vraag:
In hoeverre heb ik onderwijstermen goed omschreven?
Voorlopig is dit mijn laatste blog. Zou je nog meer willen weten over mijn ervaringen op het werkveld of over mijn opleiding: Pabo? Neem dan contact op via het kopje: contact.
Graag tot ziens!
Liefs,
Demi
Reactie plaatsen
Reacties
Dag Demi,
Wat een rijk blog heb jij. Verder is het ook aantrekkelijk door kleur en plaatjes. Je hebt mij gevraagd om feedback te geven op de volgende vraag: In hoeverre heb ik bij deze blog uit mijn ervaringen gesproken?
Je hebt duidelijk beschreven wat je die dag hebt gedaan en hoe je die dag hebt ervaren. Wat mooi dat ze die dag organiseren, nog mooier dat studenten ook uitgenodigd worden om deel te nemen en het allermooist dat jij van die gelegenheid gebruik maakt.
Je zou misschien nog iets specifieker kunnen worden als het bijvoorbeeld gaat om de verschillende onderwijsvragen. Welke onderwijsvragen zijn er dan bijv.?
Wat vind je interessant aan IPC? Wat zag je de kinderen doen en waarom zou het interessant voor jou als docent kunnen zijn?
Bij de ervaring rondom de Sintjansschool ga je hier bijv. wel wat dieper op in.
Onderaan je blog schrijf je nog een mooie vraag. Als ik zo vrij mag zijn, geef ik daar ook antwoord op.
Dit is een mooie kans om theorie en de praktijk aan elkaar te koppelen.
Wat vind je van het feit dat er speciaal onderwijs is? Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen regulier en speciaal?
Weet je iets van passend onderwijs?
Je tikt IPC aan. Goed. Wat betekent dit voor de kinderen en de leerkracht?
Dit zouden nog mooie vragen zijn om verder te onderzoeken.
Tot zover. Ik verwacht dat je met mijn feedback vooruit kunt. Zo niet, dan mag je hier altijd iets over vragen natuurlijk.
Hoi Demi,
Wat een super leuk initiatief! Ik zou zoiets ook wel willen. Je feedback vraag is of je de onderwijstermen goed heb uitgelegd. Mijn antwoord daarop is ja!
Zelf wist ik van veel termen niet wat het betekent, maar door jouw uitleg wel. Het is een mooi en duidelijk verhaal, waar je bij iedereen school een kleine samenvatting geeft.
Leuk om te lezen.
Mij lijkt het leuk om erachter te komen welke school en welke onderwijsvorm jou het meeste aan spreekt en waarom!
Liefs, Lieke